dinsdag 9 augustus 2011

Knipsel

Oké, het lijkt alsof ik me er (weer) makkelijk vanaf heb gemaakt vandaag, maar hier zit toch een heel verhaal aan vast! Om te beginnen had ik mijn schetsboek niet bij de hand. Wel een grote spiegel, waar ik mezelf helemaal in kon zien, en een vel roze papier. Daarop heb ik eerst een tekening in outline gemaakt, mezelf van top tot teen, daarna uitgeknipt. Maar toen ik thuis kwam en mijn knipsel wilde inplakken, bleek dit véél te groot voor in mijn schetsboek! Dilemma. Nieuwe tekening maken of toch het knipsel gebruiken? Uiteindelijk is dit het geworden (knipsel dus, nogmaals bijgeknipt). Ik vind hem zelf wel grappig, maar ja… in hoeverre is een (zelf)portret zonder hoofd nog steeds een (zelf)portret?


2 opmerkingen:

  1. nou, dat vind ik een hele mooie vraag om eens over te filosoferen.... Mijn eerste reactie is dat zelfs een tekening van je kleine teen in feite een zelfportret is. Mijn tweede reactie is dat IEDERE tekening die je maakt een zelfportret is. Je tekent immers zoals jij zelf de dingen ziet... (en dat om kwart over 8 's morgens!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens, Annie! In élke tekening die je maakt, zit je natuurlijk zelf ook. Ik kon het niet laten om hier vandaag iets mee te gaan doen…

    BeantwoordenVerwijderen