maandag 7 november 2011

Loslaten

De tekenles van deze ochtend ging helemaal over het loslaten van de controle: tekenen met je ‘verkeerde’ hand, blind tekenen, tekenen op gevoel (helemáál zonder te kijken; al voelend en met ogen dicht), werken met vlekken en tekenen met een penseel op een stok van een meter lang en een rietpen van dezelfde lengte. Dat laatste heb ik ook in mijn zelfportretten-schetsboek geprobeerd: boek op de grond, spiegel op tafel en dan zo staan dat ik mezelf nog nét kon zien en tekenen met die stok dus en verdunde vulpeninkt in combinatie met bister.


Het formaat van mijn boek (17,5 x 20 cm) bleek een tikkeltje aan de kleine kant voor dit experiment. Daarom heb ik nog twee andere portretten gemaakt op groter papier (ongeveer 35 x 50 cm). Hier zijn ze:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten