zondag 24 september 2017

Zondagse zelfportretten

Omdat ik het me nou eenmaal had voorgenomen, ben ik vandaag weer eens even gaan zitten voor de zondagse zelfportretten. In plaats van rustig aan te (her)beginnen, startte ik direct met aquarelverf, zonder schets vooraf. Bij de eerste poging leek het al best leuk te worden, waarna ik het verpestte door later teveel lijnen en ook nog kleurpotlood toe te voegen (die allerlaatste versie laat ik hier maar niet eens zien...).

Eerste schets, direct met aquarel, hier nog nat

Lijnen toegevoegd, maar deze schets later verpest door te ver door te werken...

De tweede poging klopte eigenlijk helemaal niet qua verhoudingen, maar die werd juist weer wat beter door het toevoegen van lijnen en kleurpotlood. Conclusie: blijven opletten en blijven oefenen!

2e opzet met aquarel: gezicht is veel te smal...

Lijnen toegevoegd; nu is het al beter...

Uiteindelijke versie, waarin meer aquarelverf en -potlood toegevoegd.

Started the Sunday self portraits again, working directly in watercolors and adding lines and details later. The first try started out nice, but I went too far in adding lines and color (last version of this is not even posted here...). In the second try the proportions looked wrong at first, but it eventually turned out o.k. Lessons learned: keep focusing and keep practicing! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten